24 Αυγούστου- Μνήμη Ισαποστόλου Αγ.Κοσμά του Αιτωλού

του Επιτίμου Αρχηγού ΓΕΣ Αντιστρατήγου Κωνσταντίνου Ζιαζιά.


ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ :

Ο ΕΘΝΟΜΑΡΤΥΡΑΣ ΚΑΙ ΑΓΙΟΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΜΑΣ , Η ΟΠΟΙΑ ΤΟΝ ΤΙΜΑ ΩΣ ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΜΑΣ ΩΣ ΕΘΝΑΠΟΣΤΟΛΟ .

ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΟΡΤΑΖΕΙ Ο ΑΓΙΟΣ ΤΩΝ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΩΝ ,Ο ΑΓΙΟΣ ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ ,ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΟΙ ΕΙΧΑΝ ΝΑ ΜΟΛΟΓΗΣΟΥΝ ΚΑΤΙ .

ΗΤΑΝ Ο ΑΓΙΟΣ ΠΟΥ ΚΡΑΤΗΣΕ ΤΗΝ ΦΛΟΓΑ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ , ΣΤΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ ΜΑΣ .«ΟΙ ΣΑΡΑΚΑΤΣΑΝΑΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΔΟΥΛΙ ΤΟΥ ΓΕΝΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΙΜΟΝΟ ΑΝ ΧΑΛΑΣΟΥΝ ΚΙ ΑΥΤΟΙ ….» ΕΛΕΓΕ ΣΥΧΝΑ ΣΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΓΡΑΦΩΝ ΣΤΗ ΚΟΙΤΙΔΑ ΤΗΣ ΦΑΡΑΣ ΜΑΣ ΟΠΟΥ ΕΖΗΣΕ ΜΑΖΙ ΤΟΥΣ .

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ .

Μια μεγάλη μορφή της τουρκοκρατούμενης Ελλάδας ήταν αναμφίβολα ο Κοσμάς ο Αιτωλός. Πολυσχιδής προσωπικότητα, λόγιος, ιεροκήρυκας, κοινωνικός μεταρρυθμιστής και διαφωτιστής, γνωστός και ως Πατροκοσμάς.Έλληνόρθοδοξος ιερομόναχος, ιερομάρτυρας, ισαπόστολος και εθνεγέρτης. Υπήρξε η πλέον δραστήρια και επιβλητική φυσιογνωμία του νεοελληνικού Μαρτυρολογίου. Ο Άγιος Κοσμάς υπήρξε φωτοφόρος απόστολος του Ευαγγελίου, στα μαύρα χρόνια της τουρκικής σκλαβιάς. Η Εκκλησία του Χριστού, για να τιμήσει τον αγώνα και την προσφορά του, τον ονόμασε ΙσαπόστολοΓεννήθηκε στο Μεγάλο Δέντρο της Αιτωλίας το 1714 από γονείς θεοσεβούμενους. Τα πρώτα γράμματα τα έμαθε στο ιεροδιδασκαλείο στη Σιγδίτσα Φωκίδας και στη συνέχεια παρακολούθησε μαθήματα στη Μονή της Αγίας Παρασκευής στα Βραγγιανά των Αγράφων.Μόλις τελείωσε το σχολείο δούλεψε ως δάσκαλος στην ευρύτερη περιοχή της Ναυπακτίας και μόλις ιδρύθηκε η Αθωνιάδα Σχολή στο Άγιο Όρος ήταν από τους πρώτους σπουδαστές της .Το 1759 ενδύθηκε το μοναχικό σχήμα στη Μονή του Αγίου Φιλοθέου κι έλαβε το όνομα Κοσμάς. Μετ’ ολίγον χειροτονήθηκε ιερέας.

Ο Άγιος γνωρίζοντας ότι το Έθνος κινδύνευε, δεν ησύχαζε και φλεγόταν νύχτα-μέρα από τον πόθο να βγει και να διδάξει στους σκλαβωμένους Έλληνες τα Άγια Γράμματα .Με την προτροπή του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Σωφρονίου Β’, ο οποίος είχε εκτιμήσει τις αρετές και το δυναμικό του χαρακτήρα, ξεκίνησε το ιεραποστολικό του έργο στο υπόδουλο έθνος, το οποίο συνέχισε αδιάλειπτα για είκοσι χρόνια και επισφράγισε με το μαρτύριό του. Ο πατρο-Κοσμάς πραγματοποίησε τέσσερις μεγάλες περιοδείες σε διάφορες περιοχές του Ελληνισμού, από την Κωνσταντινούπολη ως την Πελοπόννησο και από τα νησιά του Αιγαίου ως την Αλβανία. Κήρυττε το λόγο του Θεού σε γλώσσα απλή και κατανοητή, ενώ παράλληλα ενίσχυε το φρόνημα του υπόδουλου γένους στα δύσκολα χρόνια της Τουρκοκρατίας.Απ’ όπου περνούσε πλήθος πιστών «ραγιάδων» τον άκουγε με πολλή προσοχή. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που είπε κάποτε στην ομιλία του σ’ ένα χωριό:«Ήρθα στο χωριό σας να σας κηρύξω τον λόγο του Θεού. Δίκαιο, λοιπόν, είναι να με πληρώσετε για τον κόπο μου. Όχι, όμως, με χρήματα, γιατί τι να τα κάνω; Η πληρωμή μου είναι να βάλετε τα λόγια του Θεού στην καρδιά σας για να κερδίσετε την αιώνια ζωή.»Η αμάθεια είναι μεταξύ άλλων ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του υπόδουλου Ελληνισμού.

Το πνευματικό σκοτάδι είχε εξαπλωθεί τόσο πολύ σε βαθμό που οι λίγοι πνευματικοί άνθρωποι της εποχής εξέφραζαν ανησυχίες για την εξαφάνιση της ελληνικής γλώσσας, ακόμη και του ιερού Ευαγγελίου. Το κρυφό σχολειό λειτουργεί ως παραπέτασμα στην ορμή του εξισλαμισμού και συμβάλλει τα μέγιστα στη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας.Σημειώνεται ότι σε πολλές περιοχές της Μακεδονίας, της Ηπείρου, της Θεσσαλίας οι κάτοικοι ήταν βλαχόφωνοι ή δίγλωσσοι ή μιλούσαν αρβανίτικα και χρησιμοποιούσαν ελάχιστα την ελληνική γλώσσα. Η ελληνική γλώσσα κινδυνεύει! Και επειδή η γλώσσα ταυτίζεται απόλυτα με το Έθνος και την ταυτότητα μας, ο Κοσμάς ο Αιτωλός αντιλαμβάνεται ότι κινδυνεύει η επιβίωση του ελληνικού Έθνους. Ο αγώνας του Πατρο-Κοσμά για τη διατήρηση της ελληνικής γλώσσας υπήρξε μεγάλος. Ιδρύοντας σχολειά στις ορεινές περιοχές της Θεσσαλίας και της Ηπείρου, ζητεί και επιβάλλει σχεδόν τους βλαχόφωνους των ελληνικών χωριών να μιλούν μόνον την ελληνική γλώσσα. Αυτό που ‘έσκιαξε’ τον Πατρο-Κοσμά είναι ότι έβλεπε ακόμη και μέσα στα σπίτια τους να μην ομιλείται η ελληνική! Σύμφωνα με τον Χριστ. Περραιβό ,αυτή την εποχή παρατηρείται και υποχώρηση της βλάχικης γλώσσας.Η πνευματική κατάσταση του υπόδουλου ελληνισμού αρχίζει να βελτιώνεται και να αναγεννιέται κυρίως τον 18ο αιώνα, με την εμφάνιση μεγάλων διαφωτιστών και διδασκάλων του Γένους, όπως ο Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Αδαμάντιος Κοραής και ο Ρήγας Φεραίος.

Ο φλογερός ιερωμένος προέτρεπε να ιδρύουν σχολεία και εκκλησίες, γιατί θεωρούσε το σχολείο θεμέλιο για τη θρησκευτική και ηθική αναγέννηση των Ελλήνων. «Καλύτερον, αδελφέ μου, να έχης ελληνικόν σχολείον εις την χώρα σου, παρά να έχης βρύσες και ποτάμια» έλεγε. Κατέκρινε όσους Έλληνες μιλούσαν βλάχικα ή αρβανίτικα και τους προέτρεπε να μαθαίνουν στα παιδιά τους Ελληνικά, γιατί «και η εκκλησία μας είναι εις την Ελληνικήν». Ενω κήρυττε το λόγο του Θεού στο χωριό Κολικόντασι του Βερατίου (σημερινό Μπεράτι Αλβανίας) συνελήφθη στις 23 Αυγούστου 1779 με εντολή του τοπικού ηγεμόνα Κουρτ Πασά και την επομένη κρεμάστηκε από δέντρο στις όχθες του ποταμού Άψου. Το σώμα του ρίχτηκε στο ποτάμι, απ’ όπου το ανέσυρε ο εφημέριος του χωριού και το έθαψε.Ο ορθόδοξος ελληνικός λαός πίστευε στην αγιότητα του Κοσμά, πριν το μαρτυρικό του θάνατο, αλλά και μετά από αυτόν. Αν και πέρασαν τριακόσια χρόνια από τότε, παραμένει σε πολλές περιοχές της Ελλάδος, ζωντανή η μνήμη της παρουσίας του σ’ αυτές. Η επίσημη αγιοκατάταξή του έγινε το 1961 και η μνήμη του τιμάται στις 24 Αυγούστου. Η Εκκλησία μας τον τιμά ως Ισαπόστολο και το Έθνος μας ως Εθναπόστολο.


Απολυτίκιο:

«Θείας πίστεως διδασκαλία,κατεκόσμησας τὴν Εκκλησίαν,ζηλωτής των Αποστόλων γενόμενοςκαι κατασπείρας τα θεία διδάγματα,μαρτυρικώς τον αγώνα ετέλεσας.Κοσμά ένδοξε,Χριστόν τον Θεόν ικέτευε,δωρήσασθαι ημίν το μέγα έλεος».